Etkili
ve verimli ders çalışma bir öğrenciyi başarıya götürecek en önemli
faktörlerden biridir. Her öğrencinin bir diğerinden farklı olduğu
gerçeği her öğrenci için ders çalışma ve başarıya ulaşma yolunun da
farklı olacağını gösterir.
Bu sayfa genel olarak kullanılabilecek
etkili ve verimli ders çalışma yolları hakkında bilgi vermektedir. Bu
doküman öğrenciler tarafından okunurken ya da bir öğretmen tarafından
anlatılırken bir ders konusunun işlenmesi havası oluşturulmamalıdır.
Aynı zamanda anlatılan tekniklerin kısaca sürede beceriye dönüşmeyeceği
ve bunun için sabırlı olmaları öğrencilere belirtilmelidir.
Verimli çalışmanın en temel yolu öğrencinin kendine uygun bir çalışma planı hazırlamasıdır.
Her öğrencinin dersleri algılama düzeyi gün içindeki zamanlarda
değişiklik gösterir. Buna bağlı olarak öğrencinin kendi potansiyeline
uygun çalışma planı yapması gerekirse bu konuda rehberlik servisinden
yardım alması uygundur.
Öğrencilerin kafasına takılan soru; “günde kaç saat çalışmalıyım?”dır.
Yukarıda belirtildiği gibi her öğrencinin potansiyeli farklıdır. Bir
öğrenci günde iki saat çalışır çok başarılıdır fakat bir başkası 5 saat
çalışsa da dersleri iyi değildir. Bunun için burada kesin bir saat
vermekten ziyade dersin yoğunluğuna, öğrencinin hazırlandığı sınavlara
bağlı olarak kendine uygun bir zaman dilimini çalışmaya ayırması
önerilir. Fakat yine de bir bilgi olması açısından ÖSS’ye hazırlanan bir
öğrencinin okul derslerini de çalışacağı düşünülerek günün 5-6 saatini
ders çalışmak için kullanması uygundur. Öğrenci ders çalışırken 45
dakika ders çalışıp 10’ar dakika ara vermesi onun ders çalışma verimini
arttırır. Ders arasında mola vermemek ve verilen molanın çok uzun olması
çalışma verimini düşürür.
Etkili ve verimli çalışmanın en önemli öğelerinden biri çalışılacak ortamın düzenlenmesidir.
1) ÇALIŞMA ORTAMININ DÜZENLENMESİ
Çalışma
ortamı öğrenciyi derse güdüleyici nitelikte olmalıdır. Bir başka
anlatımla öğrenci çalıştığı ortamdan zevk almalıdır. O ortamda bulunmak
onu rahatsız etmemelidir.
Öncelikle ortamın iyi havalandırılmış
yeterince aydınlık ve normal sıcaklıkta olması gerekir. Mümkünse
öğrencinin kendine ait bir odası olmalıdır. Eğer öğrencinin evi buna
müsait değilse öğrenci olabildiğince sakin ve sessiz ortamlarda dersine
çalışmak için çabalamalıdır. Öğrencinin masa başında dersine çalışması
uygundur.
Öğrencinin ders çalıştığı ortamda ders kitabı ve dersle
ilgi araçlar bulunmalıdır bir başka anlatımla öğrenci gerekli olduğunda
bunlara ulaşmak için boşuna zaman kaybetmemelidir. Bunun yanında
öğrencinin çalışma yaptığı masanın üzerinde sadece o an çalıştığı dersin
materyalleri bulunmalıdır. Çünkü diğer materyaller hem çalışma alnını
dağınıklaştırır hem de dikkati dağıtır.
Öğrencinin odasında
dikkatini dağıtacak afiş, poster vb. şeyler bulunmamalıdır. Yine öğrenci
çalışırken müzik dinlememelidir. Ders aralarında müzik dinlemesinde bir
sakınca yoktur fakat dinlediği müzik yüksek sesli olmamalıdır çünkü
yüksek ses beynini yoracaktır.
Öğrencinin daha kısa sürede daha çok ders çalışıp başarılı olması için etkin okuma becerisini bilmesi gerekir.
2) ETKİN OKUMA
Okumak,
ders çalışmanın olmazsa olmazıdır. Bir çok öğrenci okuma becerisi
edinmekte zorlanır. Çünkü okumak bir müzik aleti çalmayı öğrenmek
gibidir. Yavaş yavaş okuma alışkanlığının edinilmesi gerekir. Roman,
gazete türü basılı araçları okumakta zorlanan öğrenciler ders
kitaplarını da okumakta zorlanırlar kitaplara karşı antipati
geliştirirler. Buna bağlı olarak öğretmenler eğittikleri gruptaki
öğrencilerin yaşların uygun romanları okumalı ve öğrencilerine
romanlarla ilgili bilgi vererek onları okumaya teşvik etmelidir.
Etkin
okuma başlığı altında paylaşılacak teknik “İSOAT” şeklinde kodlanmış
olan yoldur.anlaşılacağı kodlamanın her harfi bir aşamayı temsil
etmektedir. Aşamaları kısaca açıklamak gerekirse;
İ: İncele: Okunacak konunun ana alt başlıkları konuların ilk son paragrafları gözden geçirilir ama konu bütünüyle okunmaz.
S: Sor: İncelenen konuyla ilgili olarak olabildiğince ayrıntılı sorular hazırlanır. Sorular bir yere not edilir.
O: Oku: Konu hazırlanan soruların hepsine cevap verilecek şekilde gerekirse tekrar tekrar okunmalıdır.
A: Anlat : Okuduğu konuyu yine soruların cevaplarını vererek öğrenci kendine anlatmalıdır.
T: Tekrar:
Öğrenci çalıştığı konuyu belli aralıklarla tekrar etmelidir. Örneğin
hafta içi çalıştığı konuyu hafta sonu, bütün bir ay çalıştıklarını ise
ayda bir tekrar etmesi uygundur.
Dersi iyi anlamak için o dersi anlatan kişiden iyi dinlemek gerekir. İyi dinlemekle kastedilen aslında etkin dinlemedir.
3) ETKİN DİNLEME:
Etkin okumada olduğu gibi etkin dinlemeyi de “İFİKAN” şeklinde bir kodlamayla özetleyebiliriz. Bu aslında bir süreçtir ve şöyle işler:
İ: İzle: Öğrenci
burada öğretmeni gözlemeyi iyi bilmelidir. Öğretmenin çok önemli
konuları nasıl anlattığını bilmek ve anlatılan konunun ne derecede
önemli olduğunu anlamak durumundadır.
F: Fikirler:
Her konu ana ve yan fikirlerden oluşur. Konunun ana fikri olduğu gibi
onu anlatanın da konuya kattığı fikirle vardır. Öğrenci bunlara dikkat
etmeli özellikle konunun ana fikrini anlamaya çalışmalıdır.
İ: İşaretler:
Öğrenci öğretmenin anlattığı konuda soru gelebilecek yerlerin
ipuçlarını görmeli ve bu bölümleri dikkatle takip etmelidir. Öğrenci
bunu anlamak için öğretmenin vurgularına ve tekrar ettiği yerlere dikkat
etmelidir.
K: Katıl: Öğrencinin konuyu anlaması
için gerektiğinde soru sorması ve gerektiğinde eksik gördüğü yerleri
tamamlaması uygundur. Başka bir anlatımla öğrenci dersten kopmamalıdır.
A: Araştır: Öğrenci
konuyla ilgili düşüncelerini uygun koşullarda arkadaşlarıyla paylaşmalı
gerekirse konu için başka kaynaklardan araştırma yapmalıdır.
N: Not Tut:
Yazılı hale getirilmeyen bilgiler çok çabuk unutulur. Buna bağlı olarak
öğrenci derste dinlediği konuyu çok fazla ayrıntılandırmadan not
tutmalıdır. Mümkünse her ders farklı bir deftere not alınmalı, not
alırken yazı düzenine dikkat edilmeli ve olabildiğince renkli kalemler
kullanılmalıdır.(Not ne kadar güzel görünürse öğrencinin çalışma isteği
artar.)
Öğrencinin bir dersten başarılı olabilmesi için derse
hazırlıklı gelmesi ve derste işlenenleri belirli aralıklarla tekrar
etmesi gerekir. Tekrar edilen konular sınavda soru olarak geldiğinde
kolaylıkla yapılabilir.
Doğadaki her şeyin bir amacı vardır. Her
öğrencinin mutlaka bir ya da birkaç amaç belirlemesi gerekir. Amaç
belirleme konusunda kendi potansiyellerini göz önünde bulundurmaları
uygundur. Amaç belirlemek gidilecek noktayı gösterir ve amaca yönelik çalışmalar kalıcı olur.
Alıntıdır...
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder